mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  >  >>]    [Archive]
Sunday, 24-Aug-2008 09:14 Email | Share | | Bookmark
MARBLE CHOCOLATE CHEESE CAKE DAN VANILA FLAN & JELLY RASPBERRY

 
 
 
View all 6 photos...
Kek ni dah lama niat terpendam nak membuatnya...baru kesampaian,creeme cheese dah lama beli....simpan dulu...kat fp kawan2,rasa nya dah lama musim kek ni berlalu...yg terbaru dilihat kat fp http://rinnchan.fotopages.com/?entry=1609531 sebab Rinn kata dia dah buat kek ni kali ketiga...dah tak bolih tahan tengok kat fp rinn ni.... kita copy je kat fp Rinn,terima kasih Rinn & yg empunya resipi...... disamping tu buat vanila flan & jelly raspberry...ilham dari sifu http://lynnhassan.fotopages.com/ terima kasih Lynn.....


Quote:




CHOCOLATE MARBLE CHEESE CAKE

Bahan A :
180gm mentega
20gm serbuk koko
1 sudu teh baking powder
120gm tepung naik sendiri (Diayak bersama serbuk koko & baking powder)
170gm gula castor
3 biji telur

1. Pukul butter dan gula hingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji, kacau sebati.
2. Masukkan campuran tepung+baking powder+serbuk koko. Gaul rata dan bahagi kepada dua bahagian.

Bahan B:
250gm cream cheese
60gm gula castor
1 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

1.Pukul cream cheese sampai kembang.
2.Campurkan gula, telur dan esen vanilla. Pukul lagi sampai kembang dan rata.

Cara-cara :
1. Tuang satu bahagian A ke dalam loyang. Ratakan. Tuang aduanan cream cheese di atasnya dan ratakan.
2. Tuang sebahagian lagi bahan A dan ratakan.
3. Bakar pada suhu 165 darj cel selama 50min-60min ikut oven masing-masing. Seeloknya dibiarkan sejuk dulu sebelum dipotong.





VANILA FLAN

60g vanila flan
500ml fresh milk

masak sampai mendidih, tuang dlm individu bekas, biar sekejap, dah sejuk curah dgn jelly strawbery (resepi ni ada dibelakang kotak jeli strawberry NONA )

flan ni rasa dia seakan-akan dadih sikit....


Friday, 22-Aug-2008 05:11 Email | Share | | Bookmark
cupcakes lagi.....

 
 
 
View all 5 photos...
malam tadi buat cupcakes untuk kawan ofis yang bernama Puteri...Puteri nak buat makan2 untuk ibu dan keluarga nya yang datang dari kampung nya di Perak,.. kerumah nya di Ampang...keluarga nya datang nak menyaksikan upacara adiknya yg tamat latihan di kem Port Dickson...terima kasih Putri kerana sudi order cc pada akak..... minggu ni sibok sikit kat ofis...banyak kerja,tak sempat nak jengok FP kawan2...






Sunday, 17-Aug-2008 09:21 Email | Share | | Bookmark
cupcakes lagi...buah tangan utk tetamu & hantaran

buah tangan utk tetamu
untuk hantaran
anak buah
View all 9 photos...
Minggu ni sibok dgn cuppies memanjang....jgn jemu plk ye...lain kali kita buat entry masakan pulak.betul org cakap,bila dah mula mencuba...mcm satu ketagihan lah pulak...tapi tak rugi,sekurang2 nya kita bolih menyumbangkan bantuan kpd ahli keluarga kita sendiri dan meningkatkan kretiviti kita...walau pun tak seberapa,tambah lagi anak2 buah ramai yg tak kahwin lagi dan tak lama lagi anak buah yg lain pula nak mengadakan majlis cukur jambul & naik buai utk anak nya yg baru lahir pula.minggu ni buat cc utk buah tangan tetamu dan utk melengkapkan dulang hantaran pertunangan anak buah pula.....tak pe makcik tengah rajin ni....... anak buah ni bernama Haliza Hanum dan bekerja sebagai peramugari Mas dan asyik terbang diawan biru je.....dan bertunang dgn orang Johor Bahru......



untuk hantaran



untuk tetamu






Hidangan untuk tetamu


Sunday, 10-Aug-2008 09:11 Email | Share | | Bookmark
Tempahan cupcakes & strawberry trifle...dan dpt award.....

 
 
 
View all 11 photos...
minggu ini ada tempahan cupcakes 100 biji dan strawberry trifle 100 bekas dari kawan asben untuk majlis kesyukuran dirumahnya...tapi kita buat lebih kerana nak bagi kawan2 kat ofis (tunaikan janji)...









Strawberry trifle

Bahan2
400 ml susu sega/cair
30gm gula halus
40gm tepung custard
5 camca besar air
1 peket kristal jeli jenama NONA (perisa strawbwrry/raspberry)

Hiasan
1 tin buah2an campuran fruit cocktail/buah strawberry
krim putar

Cara

1)Didihkan susu dgn air
2)Perlahankan api dan masukkan bancuhan custard (custard + 5 camca air) dan kacau hingga kental
3)tuangkan kedalam bekas individu dan biarkan hingga beku beberapa lama (supaya semasa melapis tak bercampur dgn jeli)
4)Campurkan kandungan kristal jeli dgn 2 gelas air panas (400ml) dan kacau hingga larut
5)Tuangkan keatas adunan custard yg telah beku tadi
6)Sejukkan dlm petisejuk dan hidang dgn krim putar dan buah strawberry/fruit cocktail

***Ini adalah adunan dlm kuantiti yg kecil (bolih buat dlm satu bekas saja) saya buat dlm kuantiti yg banyak dan main agak2 saja adunannye..tapi jgn sampai adunan custard terlebih keras sudahlah,nt tak sedap (mesti lembut) dan saya tak taroh buah2an....sbb nak ringkas...




hari ini kita dapat award kreativ blogger dari mamasya.... terima kasih banyak2 kerna sudi hadiahkan award ini....segan rasanye nak gantung award ni(bukan kreativ sgt pun)...semoga persahabatan kita berpanjangan selamanye....



Nak kongsi juga award ini dgn...

1.masriyah
2.mamafami
3.jasmeen (yg lawak)
4.Ellianas- cake lover (Penang)
5.hajar
6.mamaella
7.nurfikas



Quote:

testing
seperti
sama semuanye
display fotos time


Tuesday, 5-Aug-2008 03:59 Email | Share | | Bookmark
CUP CAKES BUNGA2

 
 
 
View all 4 photos...
Malam tu buat cup cakes untuk dibawa ke ofis...nak beri kawan2 rasa,sebab dah pernah janji...mungkin belum ada rezeki untuk kawan2 merasa nye....pagi tu SIL singgah kerumah dari kampungnye, cuppies tu dah diberi pada anak2 nye,...rezeki budak2...pada kawan2 maaf ye...nanti buat yg lain plk .... jamu mata dulu ye.....

















[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net