mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  >  >>]    [Archive]
Sunday, 20-Jul-2008 09:32 Email | Share | | Bookmark
Mee kari

 
 
 
View all 6 photos...
Hari ahad tekak terasa nak makan mee kari pulak..... tengahari x masak nasi......dah kenyang makan mee kari.....


mee kari sedia untuk dimakan



hidangan bahan2 sampingan mee kari



kuah mee kari



mee kuning yg dah dicelur



sayur sawi yg dah dicelur



udang yg dah dikopek


Bahan-bahan:

Mee kuning
1/2 kilo udang hidup (basuh& direbus bersama kulitnya & dikopek...ambil airnya)
Rempah kari (sy guna rempah kari Babas udang & ikan)
2 peket fish ball
kerang direbus dan dikopek (sy x taruh)
2 peket tahu kering yg dah siap digoreng (dibelah tiga)
1 mangkok santan, air asam jawa (agak2 masamnye)
1 kiub ayam maggie (jika suka)

Bahan tumbuk (untuk ditumis)

3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
sedikit halia
minyak utk menumis

Bahan sampingan utk tabur

udang yg telah dikopek tadi
1 ikat sayur sawi (dicelur)
telur rebus -dibelah dua (sy x taruh)
cili merah potong (jika suka)

Cara:

>Panaskan minyak,masukkan bahan tumis yg ditumbuk tadi,tumis hingga kekuningan sedikit
>Masukkan rempah kari,didikacau hingga naik minyak.
>Curahkan air udang dan sedikit air biasa (agak2 kuahnya)dan air asam jawa,biarkan mendidih sekejap.
>masukkan santan,kacau bila kuah mendidih sekali lagi masukkan fish ball,tahu kering yg dipotong
>kacau sekali sekala ,tambah garam ikut rasa.
>Bila mendidih sekali lagi boleh lah diangkat
>Sajikan mee dengan bahan sampingan dan kuah kari....sedia untuk dimakan......






Wednesday, 16-Jul-2008 13:43 Email | Share | | Bookmark
HOTEL SERI MALAYSIA IPOH

 
Waktu malam
Sarapan pagi
View all 13 photos...
Minggu lepas kita & asben pergi Ipoh menghantar anak perempuan balik ke kolej nya disana....sepanjang jalan hari hujan sahaja....berkabus...kereta terpaksa pasang lampu dan signal memanjang....dari jarak dekat beberapa meter pun kereta tak nampak....dalam perjalanan tu kita singgah sekejap di R&R Tapah...orang singgah bukan main ramai lagi...hingga nak cari tempat duduk pun susah....hingga terpaksa tunggu giliran orang habis makan...baru dapat duduk... sampai diIpoh hari pun dah petang...kita duduk di hotel seri malaysia je...save budget dah sampai dihotel x keluar lg...dah penat..x gi jenjalan pun...besoknye selepas sarapan pagi,terus balik.....balik pun dari R&R Tapah pun hujan juga...sepanjang 2 hari tu hujan sesaje lah....





Waktu malam











Sarapan pagi





Sarapan pagi


Gerai buah2an di R&R Tapah



Monday, 14-Jul-2008 09:15 Email | Share | | Bookmark
kelas cup cakes

 
 
 
View all 12 photos...
sebenarnye kelas cc ni dah lama berjanji dgn sifunye lindaza fp... tp disebabkan sifu nye asyik ade hal sesaje....maka kelas ni pun dah lama tertangguh....lg pun rumah sifu ni dekat juga dari rumah kita,ade yg dtg blajar masa tu lg jauh dr Seremban lg tu...dia kata disana x ade tmpt belajar...kesian nye...tp x pe kalau dah minat tu kan....jauh pun sanggup dtg mencari ilmu.....syabas pd adik tu....masa blajar yg paling susah nk wat tentang bunga ros tu....aduiii....keras nye tgn...nt lain kali kita akan gi belajar plk kat kelas kwn2 sifu yg lain ye...tungguuuuuuu.........











dah siap pek utk di bawa balik















Tuesday, 8-Jul-2008 13:37 Email | Share | | Bookmark
KASIH SAYANG SEORANG IBU

 
 
 
View all 8 photos...
Kita sngt suka melihat lukisan ni....kerana ia melambangkan kaseh & sayang seorang insan bernama ibu...kita akan tenung lama2 dan menghayatinye....kerana ada sentimental value........oleh itu kita abadikan nye disini untuk buat kenangan......eeehhh...ckp jiwang2 lah puloook......


















Tuesday, 8-Jul-2008 11:24 Email | Share | | Bookmark
AYAM MASAK KICAP SEMPOI....& SAMBAL UDANG....

 
 
Bila dah balek dari ofis.....badan pun dah letih...kepala pun dah buntu...x tau nk masak ape....ini je lah menu yg ringkas terhidang dimeja....dan mkn bersama ulam2an.......







AYAM MASAK KICAP

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam [potong kecil]
2 biji kentang [dibelah2 dan gorengkan sehingga masak]
2 biji tomato [potong 4] sy guna baby tomato c'highland kwn bg
3 s/b kicap pekat
1/2 cawn air
1 s/b kunyit
5 s/b minyak
sedikit tepung jagung - dibancuh dgn sedikit air

bahan mayang
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
2 cm halia

Cara:
1. Bersihkan ayam dan gaulkan dengan kunyit,digoreng - ketepikan
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mayang sehingga wangi.
3. Masukkan air, kicap dan tepung jagung. Biarkan sehingga mendideh.
5. Bila mendideh masukkan ayam, tomato,dan kentang.
6. Gaulkan dan angkat.





UDANG SAMBAL

1/2 kilo udang basah- dibuang ekor & kepala (dibersikan dan digoreng- ketepikan)
1 labu bawang besar- dihiris bulat


Bahan2 utk dimesin
10 biji cili masak
3 labu bawang besar (lagi byk bawang lg sedap & manis)
minyak utk menumis

Cara:
Panaskan minyak,tumis cili yg dimesin hingga garing dan wangi
masukkan bawang besar, gaul hingga layu sedikit
Masokkan udang yg dah digoreng tadi...gaul hingga sebati...siap utk dimakan....



[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net