mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 4-Sep-2008 14:11 Email | Share | Bookmark
MENU BERBUKA PUASA YG RINGKAS

 
 
 
 
 
 
Menu ni adalah diantara menu2 dihari puasa....disebabkan kesibukan dan fp yg meragam baru2 ni,maka peram dulu gambar2....skrg dah ok,masa pula terhad....faham2 ajelah bln posa ni..... bila waktu keje, menu main tunjuk2 aje kat kantin opis (nasib baik kantin ada jual lauk pauk) masakannya pun bolih tahan juga sedap atau beli kat bazar ramadhan disekitar Tmn Melawati yg dekat dgn rumah,tp pening kepala penuh sesak , itu yg tak tahan tu....sbb di situ tmpt tumpuan orang ramai... masak bila rajin dan hujung minggu aje.....



Ayam masak kicap ni versi campak2 aje (yg ringkas)...takyah resepi pun tak pe kan...kat link sebelah ada resipinya yg asal...



jering ni diberi olih kawan asben,sesekali asben suka makan petai atau pun jering...katanya bolih jadi ubat ...saya suka yg dimasak sahaja,yg mentah tak bolih masuk..cam kelat, tp berkhasiat....
sambal jering ikan bilis ni masak mcm buat sambal goring biasa.Jering ni dikupas kulit dan dihiris2 kemudian digoring,kemudian goring ikan bilis pula,ketepikan. cili merah + cili padi sikit +bawang merah atau bwg besar dimesin,kemudian tumis cili mesin td hingga garing sikit kemudian masukkan jering & ikan bilis goring dan gaul hingga rata.



Resipi ini copy dari Nurkas fp...terima kasih Nur...... tapi tak cantik mcm Nur buat....

Tahu Isi

Bahan Bahan

6 keping tahu ukuran 7x 7
100 gm daging ayam yang di cincang
75 gm udang yang di cincang
3 batang daun kucai di potong 1 cm
1/2 sudu teh garam
1/4 lada sulah
1 biji telur di pukul ringan
Minyak untuk menggoreng

Cara Cara

1. Tahu di potong dua dan melintang.

2. Keluarkan isi tengah tahu tadi.

3. Tahu itu di lecek halus dan campurkan bersama udang dan ayam
cincang tadi.

4. Masukkan daun kucai, garam, lada sulah dan telur (Nur tambahkan kicap cair sedikit).

5. Sumbatkan inti tadi ke dalam tahu yang dikeluarkan isi nya.

6. Di goreng dalam minyak yang penuh hingga kekuningan.

* Tahu ini boleh di cicah dengan cili sos...sedap di makan ketika panas.*



Cempedak goreng ni asben yg tlg masak....buah cempedak ni diberi olih jiran yg diambil kat kampungnya diBatu Pahat,Johor,manis sgh cempedak ni ....



Bubur ni menu tunjuk2 beli kat bazar Ramadhan....sy suka makan bubur ni yg dibuat dari tepung pulut...makan sorang2....semua org tak suka....kalau masak pun tak pulang modal.....



SELAMAT MEMASAK UNTUK BERBUKA POSA......


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net