mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 20-Sep-2008 00:00 Email | Share | Bookmark
RAMADHAN KE 20....DAN DAPAT HADIAH & KAD RAYA..TERIMA KASIH.....

 
 
 
salam semua.....
Tinggal 10 hari lagi kita berada dibulan yg mulia ini....pejam celik,pejam celik....dah 20 hari berpuasa. sekejap sesangat rasanya masa berlalu..dah penghujung ni,rasa malas je nk jadi ahli dapur ni..... kalau bolih nk menu tunjuk2 je kat PARAM tu...hari keje mmg dah jadi kewajipan lah....


Quote:



SIAKAP TIGA RASA
Bahan-Bahan
1 ekor ikan siakap - disiang dan dibersihkan
sedikit garam
sedikit tepung jagung
sedikit cili kering (dimesin)
3 biji buah tomato - dipotong dadu
2 biji bawang besar - dipotong dadu
3 ulas bawang putih - dihiris
2 inci halia - dihiris
1/3 biji nenas dipotong dadu
4 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos cili
1/2 cawan air
2 sudu besar gula
sedikit garam
1 biji capsicum mearh dipotong dadu
5 sudu besar minyak untuk menumis
4 cawan minyak untuk menggoreng (agak-agak tertutup saiz ikan)
bahan hiasan - sedikit daun bawang, daun sup dan bawang goreng
Cara Memasak
1. lumurkan ikan dengan garam dan tepung jagung. Panaskan minyak dalam kuali, goreng sehgingga garing. Angkat, toskan dan hidangkan didalam pinggan.
2. panaskan minyak didalam kuali, tumiskan cili kering yg dimesin,bawang besar, bawang putih, halia, dan tomato sehingga naik bau.
3. masukkan air, sos cili dan tomato, capsicum dan nenas.
4. masakkan sehingga agak pekat, masukkan garam dan guila.
5. setelah masak, angkat dan tuangkan keatas ikan.
6. hiaskan dengan hirisan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.


Ikan siakap ni,husben yg gi pancing kat kolam ikan berbayor diSg.Buluh nun...bukan tangkap kat laut...itu adalah satu2 hobi nya....tak leh nak buat apa...katanya... kalau tengok ikan ni,hilang segala tension....hati tenang setenang ikan diair ....layan je lah.... ...dah siap disiangnya dan dicuci dgn asam ...tinggal nak masak je.....tau takpe.... sonang den....




Ini adalah hadiah dari sofie-fiza fotopages...tapi fp kita ni tak paling gila best lahhh fiza....tima kasih Fizah dan nak kongsi hadiah ni dgn kawan2 yg dtg jengok kat sini...sesiapa yg minat blh ambik dan gantung kat umah buat koleksi ye.....



1.Ini pula kad raya dari anak dara yang rajin masak2 dan rajin update fp....jgn marah ye zira.... tima kasih atas ingatan Zira pada akak....


2.Ini kad raya dari Zaiy...yg beraya diperantauan....Dubai...t.kasih zaiy


3.Ini kad raya dari bungaros Oman....yg beraya diperantauan juga...Oman


4.Ini kad raya dari siti faridah...terima kasih siti......


5.Ini kad raya dari Rozamy.....terima kasih Amy......


6.Ini kad raya dari zai kulim...yg tak lama lagi nak jadi ibu


7.kad raya dari Shariza...terima kasih


Ini kad raya dari kaklin galery....terima kasih Lin atas ingatan mu itu....


8.Kad raya dari Mektie fp....terima kasih k.yati


9.Kad raya dari Puteri fp....terima kasih Puteri


10.kad raya dari Jasmeen...tima kasih meen


11.kad ray dari Maklang ulam pegaga....tima kasih maklang


12.Kad raya dari Rinzura....tima kasih


13.Ini kad raya dari kaklin galery....terima kasih Lin atas ingatan mu itu....


14.kad raya dari mamasya (Ziela)


15.Kad raya dari mamafami


16.kad raya dari k.Liza


17.kad raya dari Che Pah


18.kad raya dari Qaseh hidayah


19.kad raya dari inassaly


20.kad raya dari Masriyah


21.kad dari Aisyah@ummi Aqil


22.kad dari Lynnhassan


23.kad dari Misscreative


24.kad dari Shima UK


25.kad dari Nur (Nurfikas)Singapore


26.kad dari Niza (mamahaikal)


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net