mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 21-Dec-2008 09:12 Email | Share | Bookmark
PAI AYAM 'MELBOURNE' DAN KEK MARBLE PANDAN

 
 
 
 
 
buku resepi Nora
Quote:

Nak citer sikit pasal resipi ni ye...jgn boring lak ye...takde citer lain,sesekali kita citer pasal sejarah resipi ni plk....hehehe.... Pai ayam Melbourne ni memang sedap...rasa macam pai kat AYAMAS tu, diambil dari resepi "SECUKUP RASA" KOLEKSI RESEPI PILIHAN NORA (penyanyi Nora) yang memang terkenal dengan resepi masakan nye tu..resepi ni dibukukan dengan harga yg bolih tahan juga...tebal juga buku ni.kedai buku tu siap bungkus dengan pelastik lagi buku ni....agaknye takut orang ramai selak,..tapi tak beli....olih sebab teringin sangat nak menengok resipi didalamnye..... kita pun belilah...mahal pun mahal lah,pejam mata je...janji dapat tengok puas hati....lagi pun bila difikirkan rasa tak rugi beli buku masakan,bolih digunakan olih anak2 akan datang,kalau disimpan dgn eloklah...Buku ni mengandungi himpunan resipi turun- temurun masakan pantai timur yg diperolehi dari ahli keluarga yg terdekat.Namun terdapat juga masakan ala Barat yg diperolehinya sewaktu beliau melancong keluar negara dan juga pelbagai tip dan petua.Panjang juga al-kisah resepi ni ye.... sesekali melalut.... ...meh kita kongsi resepi ni....nak taip resepi ni,yg malas ni....


Quote:



PAI AYAM 'MELBOURNE'
Sumber resepi - Nora (koleksi resepi "secukup rasa")

BAHAN:
Untuk inti pai (filling)
1 cawam isi ayam- dihiri nipis
1 cawan cendawan butang- dipotong nipis
1 tin cendawan butang sup Campbell
1 tin(kecil) kacang pis (sekiranya suka)
1 biji bawang besar- dipotong dadu
1 biji kentang- dipotong dadu dan direbus
1 cmb lada sulah
2 cmb mentega/minyak
1 biji kuning telur (mengilatkan pastri)
sedikit air (sekiranya terlalu pekat)

UNTUK KULIT PAI (PASTRI) - Kita guna roti pratha jenama "kawan"
100g tepung gandum
50g mentega
secubit garam
2 cmb air
atau
KULIT PASTRI SEGERA

CARA MEMBUATNYA

1.Panaskan mentega.Goreng bawang besar hingga kekuningan.masukan isi ayam dan biarkan seketika.
2.Masukan cendawan butang sup Campbell,ubi kentang,kacang pis,air dan lada sulah.Kacau hingga sebati.
3.Setelah masak,angkat san ketepikanseketika.
4.Canai kulit pai san letakan ia sebagai lapisan bawah(base)dan bakar se;ama 5-6 minit
5.Tuangkan isi pai yg dimasak tadi keatas base pai.
6.Canai kulit pai lagi setebal 2 cm dan letakan diatas isi pai tadi sebagai lapisan atas.
7.Sapukan sedikit kuning telur yg dicampur dgn 2 cmt air utk mengilatkannya.
8.Bakar selama lebih kurang 12-20 minit atau sehingga pastri masak di dlm ketuhar yg telah dipanaskan pada suhu 200'c.



TIPS:

*Nora galakan menguna kulit/pastri segera kerana ia senang dimasak.Sedap dan menjimatkan masa.Ia bolih dibeli dikedai biasa atau dipasar raya.
*Jangan masak terlalu lama sebab inti pai itu tadi sudah pun hampir masak.
*Sekiranya tidak mahu membuat base pun tidak mengapa.Cukup dgn kulit diatas sahaja
*Sesuai juga utk beginner tetapi mesti ikut arahan dgn betul.


Quote:

Kek marble pandan ni plk,ambil resepi kat noreen-homecooking blogspot...tima kasih ye pd empunya resepi....



KEK MARBLE PANDAN

Bahan-bahan:
4 biji telur
100gm gula pasir
1 camb ovalette
25ml pati santan atau susu segar
50gm minyak jagung
100gm tepung gandum
1/2 camt garam
1/2 camt baking powder
1 camt pandan paste
1 camt pandan emulco
1 camt cokelat emulco

cara:

1. griskan tin kek dan lapikkan dengan kertas minyak. ketepikan
2. ayakkan tepung gandum, garam dan baking powder. ketepikan
3. pukul gula dan ovalette di dalam mangkuk adunan sehingga rata
4. masukkan telur satu persatu sambil dipukul lagi dengan kelajuan yang maksimum sehingga kembang dan pekat
5. perlahankan kelajuan mixer pada tahap minimum dan masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dipukul sehingga rata
6. masukkan minyak jagung dan pati santan/susu segar, gaulkan sehingga sebati
7. bahagikan adunan kepada dua bahagian
8. satu bahagian dicampurkan dengan pandan paste dan emulco sambil dikacau sehingga sebati. ketepikan
9. satu bahagian lagi dicampurkan dengan cokelat emulco sambil dikacau sehingga sebati. ketepikan
10. masukkan kedua2 adunan berselang seli ke dalam tin kek
11. kemudian ambil chopstick buatkan beberapa pusingan
12. bakar pada suhu 180C selama 30min atau sehingga masak
13. setelah masak tutupkan switch oven dan biarkan kek di dalamnya selama 5 min
14. keluarkan dan biarkan betul2 sejuk barulah dipotong dan hidangkan.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net