mama kitchen's FotoPage

By: Dapur Impian

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 29-Dec-2008 04:20 Email | Share | Bookmark
ALMOND N ORANGE CAKE DAN NASI LEMAK SEMPOI.....

 
 
 
 
 
Quote:

Salam ma'al hijrah untuk semua......

Minggu ni adalah minggu cuti yang panjang....kadang2 bosan juga ....tak kemana2,apa lagi nak buat....aktiviti memasak dan makan aje lah.... dah lama tak buat nasi lemak,asyik aktiviti beli bungkus memanjang je....nasi lemak ni,...dari sarapan pagi merangkap hingga kemalam,...malas nak memasak lagi....walau bagaimana pun,sedap juga dari air tangan sendiri.....walaupun lauk nya sempoi aje.... dan waktu sebelah petang,menggodek buat kek almond n orange pulak untuk buat minum petang...haaa dah kenyang dah tu....


Quote:



NASI LEMAK

bahan2
4 cawan beras [basuh n toskan]
2 cawan santan]- atau mengikut anggaran sendiri
3 helai daun pandan koyakkan dan simpul]
garam secukupnya

Cara
1. Masukan semua bahan dlam periuk dan masak sehingga beras sebati dengan santan.
2. Bila nampak nasi kering, kacau rata dan tutup semula tudung. Biarkan ia sentiasa panas dalam periuk rice cooker.
3. Bila telah masak hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis, telur rebus, ikan bilis goreng, ulam timun atau kangkung rebus.



SAMBAL TUMIS IKAN BILIS

Bahan
250 gm ikan bilis [bersihkan dan goreng sekejap jgn sampai garing]
2 senduk cili kering mesin ]
3 labu bawang besar ] dimesin halus
sedikit belacan ]
sedikit air asam jawa
2 labu bawang besar..mayang kasar
garam
gula
minyak untuk tumis

Cara
1. Tumiskan bahan yg dimesin halus sehingga wangi.
2. Masukkan air asam , ikan bilis, garam, gula dan bawang besar.
3. Masukkan air sedikit dan biarkan sambal mendideh dan pekat dengan api perlahan.
4. Bila dah naik minyak baru angkat.


Quote:

Kek ni rasanya lembab,lembut,rasa almond dan harum berasa oren- c& p dari yummylicious-June...terima kasih pd empunya resipi kerana terhasilnye kek yg sgh menepati citarasa...sy sgh suka pd rasa kek ni...



Almond n orange cake

Bahan:

125gm butter
165gm gula
2 biji telur
1 cawan tepung gandum- sy guna tepung kek
1 sudu teh baking powder
30gm serbuk badam
125ml susu segar
2 sudu teh jus oren- sy letak 3 sudu teh
1 sudu makan parutan kuli oren



Cara:

pukul butter n gula hingga lembut. masukkan telur satu persatu, pukul. masukkan tepung n baking powder. pukul. masukkan serbuk badam, susu, jus oren n kulit oren, pukul rata. masukkan kedalam loyang beralas n bergris, bakar hingga masak.
akak bakar dengan suhu 180'c selama 30min.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net